معرفی کفپوش اپوکسی
22
ژانویه

راهنمای جامع کفپوش اپوکسی | کفپوش اپوکسی چیست؟

در یک تعریف ساده شده می‌توان کفپوش اپوکسی را بدین صورت معرفی کرد که کفپوش اپوکسی از اجرای لایه‌های رنگی تشکیل می‌شود که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و این مقاومت بالا از ماده اولیه این کفپوش که رزین اپوکسی نام دارد گرفته شده است. رزین اپوکسی به یک ماده شیمیایی گفته می‌شود که بعد از مخلوط شدن با فعال کننده‌های شیمیایی که معمولا ماده‌ای سخت کننده هستند و آن را با نام هاردنر می‌شناسند به یک ماده بسیار مقاوم و سخت تبدیل می‌شود. اکسیر پرگاس تولید کننده کفپوش اپوکسی در این پست به بررسی دقیق کفپوش ها می پردازد

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی را اصطلاحا دو جزئی می‎‌نامند بدین دلیل که یک ماده مکمل به نام هاردنر که کار خشک کن را انجام می‌دهد با فعال کننده‌ای که بعد از ترکیب این دو مواد فعال می‌شود منجر به سفت شدن این مواد می‌کند، به مانند کاربردی که چسب‌های دوقلو دارند. به همین دلیل زمان استفاده مواد را با هاردنر ترکیب می‌کنند تا نتیجه‌ای بسیار قوی داشته باشد.

کفپوش اپوکسی چیست - اکسیر پرگاس

دلیل ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر در چیست؟

پس از ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر که در بخش قبل اشاره شد حال این دو مواد با یکدیگر شروع به ترکیب شده و فعل و انفعالاتی در این بین شکل می‌گیرد و پس از آن مواد اپوکسی شروع به سفت و سخت شدن می‌کند.
زنجیره این مواد در فعالیت شیمیایی انجام شده از بالا شروع به بسته شدن کرده و بدین ترتیب تا به انتها مواد اپوکسی شروع به سخت شدن می‌کند.
این کفپوش‌ها در چند ساعت اول که اجرایی می‌شوند حالت ژله‌ای داشته و بعد از گذشت یک روز کم کم ظاهر آن خشک شده و در نهایت پس از گذشت 7 الی 10 روز به طور کامل سفت و سخت می‌شود به گونه‌ای که دیگر آسیبی بر روی آن وارد نخواهد شد. در صورت اجرایی کردن این کفپوش باید در ابتدا با قیمت کفپوش اپوکسی آشنا شوید و در زمان اجرایی شدن به میزان مواد اپوکسی با هاردنر توجه داشته باشید زیرا این میزان در شرکت‌های سازنده مختلف تفاوت داشته و میزان ترکیبات آن عموما بر روی ظروف نوشته می‌شود.
بنابراین حتما به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا اگر مواد به درستی با یکدیگر ترکیب نشوند و یا میزان هر یک کم و یا زیادتر باشد ممکن است کفپوش هیچ‌گاه خشک نشود و یا بسیار دیر خشک شود که این امر می‌تواند دردسر ساز باشد. توجه به تمامی این نکات می‌تواند در نحوه ی اجرای کفپوش اپوکسی نیز تاثیرگذار باشد.

آشنایی با خانواده مواد کفپوش اپوکسی | اکسیر پرگاس

آشنایی با خانواده مواد کفپوش اپوکسی

به طور کلی خانواده مواد اپوکسی به دو گروه تقسیم می‌شوند که هر یک دارای نحوه‌ی اجرای کفپوش اپوکسی متفاوتی بوده و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند منجر به تفاوت در قیمت کفپوش اپوکسی نیز خواهد شد. در زیر این دو مواد را نام برده و توضیحات لازم را خدمت شما ارائه می‌دهیم:
پلی آمین: مواد پلی آمین جزو ترکیبات آلی هستند و دارای مقاومت شیمیایی بالاتری نسبت به پلی آمیدها هستند و به همین دلیل جزو گروه‌های واکنش پذیر عنوان می‌شوند. مواد پلی آمین را می‌توان به هر مقدار که لازم بود قطر داد و در دمای پایین نیز پخته می‌شود و ماندگاری بالایی دارند.
مقاومت این مواد در برابر اشعه خورشید کم بوده به همین دلیل در محیط‌هایی که مسقف هستند و در معرض تابش شدید آفتاب نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان مثال در کفپوش اپوکسی پارکینگ کفپوش اپوکسی پارکینگ و کفپوش اپوکسی کارخانجات از این نوع مواد استفاده می‌شود.
پلی آمید: مواد پلی آمید را نمی‌شود به هر میزان که خواست قطر داد به همین دلیل معمولا از آن به صورت یک لایه نازک استفاده می‌شود.
از ویژگی‌های این مواد می‌توان به خاصیت ضد اسیدی و آنتی باکتریال بودن آن اشاره کرد که می‌تواند از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری کند به همین دلیل در بیشتر مراکز بهداشتی و پزشکی به عنوان کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال از این مواد استفاده می‌شود.

انواع کفپوش اپوکسی - معرفی کفپوش | اکسیر پرگاس

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود به همین دلیل نمی‌توان تنها یک شیوه را برای اجرایی شدن آن عنوان کرد. کفپوش اپوکسی در حالت کلی به دو دسته کفپوش های صنعتی و دکوراتیو تقسیم می‌شوند و هر یک دارای کارکرد مختلف هستند که در زیر آنها را توضیح می‌دهیم:
البته کفپوش صنعتی تنها به این دو کاربرد اطلاق نمی‌شود بلکه می‌تواند کفپوش کارگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و انواع کفپوش پلی یورتان که مقاوم در برابر نور خورشید هستند نیز اشاره کرد.
کفپوش صنعتی: از جمله کفپوش صنعتی می‌توان به کفپوش اپوکسی پارکینگ و موارد استفاده آن در انواع پارکینگ‌ها و کفپوش اپوکسی کارخانجات که بر روی سطوح کارخانجات قرار می‌گیرند اشاره کرد.
کفپوش دکوراتیو: کفپوش دکوراتیو همان‌طور که از نام آن انتظار می‌رود در کفپوش‌های منازل و ادارات کاربرد دارد که در حال حاضر به صورت سه بعدی و طراحی‌هایی که حالت ابر و باد، اکلیلی، شب تاب و گرانیتی و غیره دارند انجام می‌شود.

آماده سازی سطح برای اجرا

نحوه ی اجرای کفپوش اپوکسی متناسب با کاربردهای گفته شده متفاوت است. به عنوان مثال کفپوش های صنعتی که بیشتر شامل کفپوش‌های رنگی هستند و دارای رنگ‌هایی همچون خاکستری، قرمز، سفید، سبز، آبی و غیره هستند بدین صورت اجرا می‌شوند که در ابتدا جهت اجرایی شدن مهندسانی به مکانی که قرار است در آنجا کفپوش اپوکسی اجرایی شود مراجعه می‌کنند.
در ضمن در صورت اجرایی شدن باید این مورد را که میزان رطوبت در کف زمین به چه صورت است و قرار است به چه جهت این کفپوش اجرایی شود مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوان مشخص کرد که از چه پرایمر و مواد شیمیایی باید استفاده کرد و اینجاست که بحث تفاوت در قیمت کفپوش اپوکسی مطرح خواهد شد.
در این بخش مهندسین به خوبی سطوح را مورد بررسی و بازبینی قرار داده و سطح را از نظر میزان زبری و آسیب دیدگی بررسی می‌کنند.
زمانی که قصد اجرایی کردن کفپوش اپوکسی پارکینگ را دارید و یا می‌خواهید کار کفپوش اپوکسی کارخانجات را انجام دهید باید در ابتدا مهندسان سطح را از غبار و آلوگی پاک کرده و به خوبی آن را برای اجرایی شدن اپوکسی آماده سازند.
پس از مشخص شدن تمامی موارد اشاره شده حال تیم مجرب و آموزش دیده‌ای از طرف شرکت اجرایی کردن کفپوش اپوکسی به محل مورد نظر مراجعه کرده و کفپوش اپوکسی را اجرایی می‌سازند.

اجرای کفپوش اپوکسی

نحوه ی اجرای کفپوش اپوکسی به صورت دو لایه و سه لایه انجام می‌شود که اجرای هر یک دارای تفاوت در قیمت کفپوش اپوکسی خواهد شد. مرحله اول که در هر دو روش وجود دارد مرحله اجرای پرایمر است.
پرایمرها دو کار اساسی انجام می‌دهند: اول اینکه به راحتی به سطح کار نفوذ کرده و منجر به قرارگیری بهتر لایه میانی می‌شوند و دوم اینکه مانند چسب دو طرفه می‌توانند منجر به قرارگیری راحت‌تر لایه های اپوکسی شوند.
لایه میانی که در بسیاری از مواقع به صورت اختیاری انجام می‌شود و در صورت اجرایی شدن اگر بدون دقت انجام شود کفپوش دچار مشکل خواهد شد، منجر به مقاومت بالا در کار شده و باعث می‌شود کفپوش به راحتی از سطح جدا نشود.
اشاره شد که پرایمرهای پلی آمید غیر قابل قطردهی هستند زیرا زود خشک نمی‌شوند و ممکن است زمان اجرا با مشکل مواجه شوند برای همین در صورت اجرایی شدن آن می‌توانید پرایمر را بر روی غلطک‌هایی قرار دهید که به صورت حوله‌ای هستند و سپس آن را اجرا کنید، زمان اجرا نیز توجه کنید که پرایمرها در قسمتی تجمع نداشته باشند.
لایه میانی بیشتر برای کفپوش اپوکسی کارخانجات و کفپوش اپوکسی پارکینگ کاربرد داشته و دلیل آن نیز اهمیت بالا در مقاومت فیزیکی سطح به دلیل رفت و آمد ماشین‌ها و یا خودروهایی است که بارهای سنگین جا به جا می‌کنند برای همین اجرایی شدن لایه دوم برای این مکان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
لایه نهایی که در واقع همان رنگ اپوکسی است در مرحله آخر انجام می‌شود و به مانند پرایمرها اعمال می‌شود اما نیازی نیست در این مرحله سطح را خیس کرد. این لایه منجر به داشتن پوششی محکم از رزین شده که بر روی سطح آخر اعمال می‌شود.

سوالات متداول

کفپوش اپوکسی از اجرای لایه‌های رنگی تشکیل می‌شود، که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و این مقاومت بالا از ماده اولیه این کفپوش، که رزین اپوکسی نام دارد گرفته شده است.

این دو مواد با یکدیگر شروع به ترکیب شده و فعل و انفعالاتی در این بین شکل می‌گیرد و پس از آن مواد اپوکسی شروع به سفت و سخت شدن می‌کند.

برای اطلاع دقیقتر از این موضوع، صفحه ای جداگانه تحت عنوان تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان ساختیم که آماده مطالعه میباشد.

تماس با اکسیر پرگاس
شماره تماس جهت پاسخگویی به سوالات فنی و استعلام قیمت کفپوش اپوکسی