تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی - اکسیر پرگاس
15
مه

تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی برای فلزات + قیمت خرید

در دنیای صنعتی امروز رنگ آلکیدی و رنگ اپوکسی بیشترین کاربرد را برای تغییر ظاهر و عایق کاری سازه های فلزی و سازه های بتنی پیدا کرده اند. برای رنگ آمیزی سطوح فلزی قبل از هرگونه اقدامی باید به ویژگی های این دو ماده آشنا شد. برای درک بهتر تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی برای فلزات با اکسیر پرگاس همراه باشید

پرکاربردترین رنگ های صنعتی

 رنگ یکی از خواص شگفت انگیز جهان ماده است. رنگ ها را نمی توان توصیف کرد و تنها چشمان باز هستند که این ویژگی اعجاب آور از موجودات دنیا را درک می کنند. هزاران سال است که رنگ های مصنوعی به دست سازه های بشری جلوه ای زیباتر داده اند. با پیشرفت صنایع شیمیایی و ظهور مواد روغنی و آلکیدی، رنگ ها علاوه بر جنبه هنری آن در عایق کاری به کار گرفته شدند.
یکی از انواع متداول و قدیمی رنگ، رنگ آلکیدی یا روغنی است که از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می باشد. این رنگ در صورتی که در برابر نور مستقیم آفتاب یا مواد شیمیایی قرار نگیرد می تواند کشش ناشی از انبساط فلزات را به خوبی تحمل کند. رنگ آلکیدی برای صفحات فلزی که به صورت مداوم در معرض تغییر فرم و انحنا قرار می گیرند مناسب تر است. آسیب پذیری این رنگ در برابر حرارت و نور آفتاب زیاد است و در صورت استفاده در فضای باز نیاز به ترمیم سالانه دارد. معمولا برای فلزات، از دو لایه رنگ آلکیدی استفاده می شود. لایه اول به عنوان ضد زنگ عایق مستقیما روی فلز و لایه دوم به عنوان رنگ روغنی روی ضد زنگ استفاده می شود.
یکی از جدیدترین انواع رنگ شیمیایی، رنگ اپوکسی می باشد. اپوکسی یکی از پلیمرهای ترموست است که از دو یا چند اپوکسید رزین و سخت کننده (هاردنر) تشکیل شده است. مخلوط پرایمر پلی آمید و رزین مصنوعی ترکیبات تشکیل دهنده ی رنگ های اپوکسی هستند. رنگ آمیزی اپوکسی شامل سه مرحله ی آستر، اپوکسی میانی و رنگ اپوکسی رویه می باشد. بهتر است پیش از هر گونه رنگ آمیزی با رنگ های آلکیدی و اپوکسی، حتما سندبلاست و پاکسازی سطح فلزات انجام شود.

مهم ترین تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی برای فلزات

مهم ترین تفاوت رنگ آلکیدی و اپوکسی برای فلزات در این است که رنگ اپوکسی در مقایسه با رنگ آلکیدی کارایی بیشتری دارد. پوشش های رنگی مبتنی بر اپوکسی لایه ای سخت و مقاوم در برابر سایش و مواد شیمیایی تجزیه کننده دارند. این در حالی است که رنگ های آلکیدی در مواجهه با ترکیبات نفتی مقاومت خود را از دست می دهند. اگر در محیطی هستید که مواجهه با ترکیبات و روغن های نفتی عادی است رنگ اپوکسی صدر درصد بهتر از آلکیدی جواب می دهد.
همچنین رنگ های اپوکسی در برابر حرارت و نور آفتاب بسیار مقاوم و نفوذ ناپذیرند. درجه حرارتی که بتواند بافت شیمیایی رنگ اپوکسی را پس از خشک شدن بشکند، حتما به لایه زیرین اپوکسی هم صدمه می زند. در مواردی که سایش و کشیده شدن اجسام روی فلز اتفاق می افتد لایه ی رنگ آلکیدی دچار پارگی می شود. در این هنگام شما مشاهده خواهید کرد که لایه ی رنگی از یک سمت کنده و به سوی مخالف چروکیده و جمع شده است. رنگ های اپوکسی به دلیل پیوندهای بسیار مقاوم مولکولی خود هرگز دچار پارگی رنگ نخواهند شد.
پوشش رنگ اپوکسی روی فلزات خیال شما را از بابت خوردگی ناشی از خط و خش روی سطوح رنگ شده راحت خواهد کرد. رنگ اپوکسی مانند یک لایه ی سنگی روی اجسام خشک می شود. برای فلزات که میزان کشش کمتری دارند رنگ های اپوکسی شبیه به یک لایه سنگی ضد خوردگی روی فلز عمل میکنند. به جرات می توان گفت که در حال حاضر رنگ های اپوکسی در صدر رنگ های فلزات قرار دارند. در فضای باز باید از لایه ی ضخیم تری از رنگ اپوکسی استفاده کرد تا پوشش کاملی روی فلز داده شود. به همین دلیل به نسبت رنگ آلکیدی، حجم بیشتری از رنگ اپوکسی برای رنگ آمیزی سطوح به کار می رود.

مهم-ترین-تفاوت-رنگ-آلکیدی-و-اپوکسی-برای-فلزات - اکسیر پرگاس

مراحل زیر کاری رنگ اپوکسی

1.آماده کردن سطح برای رنگ آمیزی: برای شروع، سندبلاست یا ساب پاشی به منظور تمیزکاری و آماده سازی سطح فولاد و فلزات صورت گیرد. به این ترتیب تمام آلودگی و مواد اضافی از سطح لایه برداری شده و آماده رنگ آمیزی می شود. هر چه طول نازل کمتر باشد و نوع ساینده سخت باشد کیفیت سندبلاست بالاتر خواهد بود. سندبلاست در مقایسه با دیگر انواع پاکسازی سطح، سریعتر، آسان تر ، کیفیت بالاتر و هزینه کمتری دارد.
2.پرایمر یا آستر رنگ کاری: پرایمر یا آستر پیش از مرحله رنگ میانی اپوکسی انجام می شود. در این مرحله، پرایمر اپوکسی پلی آمید به عنوان یک لایه اولیه بر روی سطح فلز پاشیده می شود. پرایمر اپوکسی پلی آمید حاوی پیگمنت های ضدخوردگی بوده و یکی از بهترین پرایمرها در صنایع فلزی اسکلت سازی و پوشش لوله و مخازن است؛ یکی از بهترین پرایمرهای رنگ اپوکسی، زینک ریچ است.
3.رنگ میانی اپوکسی: این رنگ ها بیشتر به رنگ طوسی مات و نیمه مات هستند و برای عایق کاری سازه های فلزی به کار می روند. رنگ میانی اپوکسی پس از 2 الی 4 ساعت به صورت سطحی خشک می شود. هر چه دمای هوا بالاتر باشد تبخیر حلال سریعتر شده و رنگ زودتر خشک می شود. سختی نهایی این رنگ بین 5 تا 7 روز انجام می گیرد.
یک تا یک و نیم روز بعد می توان از لایه بعدی و روکش براق اپوکسی برای ادامه رنگ آمیزی استفاده کرد. عمر مفید مخلوط دو جزء اپوکسی در دمای متوسط هشت ساعت است و پس از 10 ساعت غیر قابل استفاده می شود. برای فلزات با ضخامت بالا از پروفایل 50 تا 70 میکرو و برای فلزات نازک از پروفایل 40 تا 50 استفاده می شود. برای پاشش رنگ میانی اپوکسی از اسپری بدون هوا با نازل 1.8 میلیمتری استفاده کنید. در مرحله اسپری هوا نازل 2.2 میلیمتری به کار ببرید تا بهترین نتیجه را مشاهده کنید.

مرحله روکاری رنگ اپوکسی

برای پاشیدن لایه رویی رنگ اپوکسی بهتر است حداقل 12 و حداکثر 36 ساعت از اتمام رنگ میانی اپوکسی گذشته باشد. رنگ های دو جزئی اپوکسی را پیش از استفاده حتما باید به خوبی مخلوط و یکدست کرد. بهتر است از میکسر برقی یا بادی برای مخلوط کردن کامل اپوکسی و هاردنر استفاده کنید. پس از اضافه کردن هاردنر به رنگ، حداقل 5 دقیقه باید مخلوط و یکدست شود. لازم است سطح خشک و تمیز بوده و رطوبت هوا نیز کمتر از 80 درصد باشد.
تا زمانی که لایه میانی اپوکسی هنوز کاملا خشک نشده اقدام به رنگ آمیزی اپوکسی نکنید. رنگ آمیزی باید همزمان و یکدست انجام شود. نباید بین رنگ آمیزی فاصله ای رخ بدهد و پیش از اینکه لایه قبلی خشک شود باید برای اتمام رنگ آمیزی سطح اقدام شود. در غیر اینصورت چسبندگی بین لایه های رنگی از بین خواهد رفت و کیفیت کار پایین خواهد آمد. با توجه به بزرگی سطح فلز، از گان با سایز مناسب استفاده کنید. هر چه سطح مورد نظر برای رنگ اپوکسی بزرگتر باشد گان بزرگتری لازم دارید.
گان های کوچکتر برای رنگ آمیزی وسایل ظریف تر و کوچکتر با جزئیات بیشتر کاربرد دارند. از اسپری رنگ بدون هوا با قطر نازل 1.6 تا 1.8 میلیمتر و فشار خروجی 6 تا 7 اتمسفر استفاده کنید. برای اسپری هوا از نازل با قطر 2.2 میلیمتر و حداقل فشار 2 تا 4 اتمسفر استفاده نمایید. در پایان کار، از برس و رولر 20 تا 30 میکرون برای لکه گیری استفاده کنید. رنگ اپوکسی پس از خشک شدن کاملا براق و شیشه مانند بوده و مقاومت بالایی در برابر خش خوردگی و نفوذ رطوبت دارد.
اگر رنگ آمیزی به درستی انجام گیرد سطح کاملا صاف و بدون اصطکاک خواهد شد. بهترین راه برای رنگ آمیزی سطوح فلزی و انواع سطوح دیگر استفاده از پمپ اسپری رنگ است. استفاده از نازل با قطر بزرگتر از اندازه های سفارش شده موجب شره کردن رنگ و کاهش کیفیت رنگ آمیزی خواهد شد.

تماس با اکسیر پرگاس
شماره تماس جهت پاسخگویی به سوالات فنی و استعلام قیمت رنگ آلکیدی و رنگ اپوکسی