پوشش پلی آمید | اکسیر پرگاس
13
سپتامبر

پوشش پلی آمید | اپوکسی پلی آمید + قیمت خرید

آیا تا به حال چیزی درباره پوشش و رنگ اپوکسی پلی آمید polyamide coating شنیده اید؟ آیا می دانید رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم شما را با پوشش اپوکسی و به عنوان یکی از کاربردی ترین انواع آن پوشش اپوکسی پلی آمید آشنا کنید. شاید بهتر باشد پیش از پرداختن به بحث درباره پوشش پلی آمید و بیان ویژگی های آن، نخست به معرفی پلی آمید و خواص آن بپردازیم. اگر شما هم مشتاق آشنایی با پوشش پلی آمید و کاربردهای آن هستید، تا پایان با اکسیر پرگاس همراه باشید.

آشنایی با پوشش پلی آمید

پلی آمید یا نایلون که در اصطلاح لاتین از آن تحت عنوان Polyamide یاد می شود، نوعی پلیمر نیمه کریستالی است که به دلیل برخورداری از خواص حرارتی و مکانیکی عالی در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که پلی آمیدها را در دسته پلاستیک های مهندسی طبقه بندی می کنند. از مهم ترین ویژگی های پلی آمیدها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
استحکام بی نظیر
سختی و مقاومت بالا
تحمل حرارتی بالا ( از -40 درجه سانتی گراد تا +100 درجه سانتی گراد)
برخورداری از مقاومت سایشی چشمگیر
جذب رطوبت
ماشین کاری ساده و بی دردسر
کاهش صدا و نویز
مقاومت شیمیایی بی نظیر

آشنایی با اپوکسی

اپوکسی که در اصطلاح علمی از آن تحت عنوان پولی پوکساید یاد می شود، نوعی گرما سخت متشکل از دو جزء اصلی اپوکساید رزین و سخت کننده می باشد. گفتنی است که سخت کننده های استفاده شده در ساختار اپوکسی ها را در دو گروه کلی شامل پلی آمید و پلی آمین تقسیم بندی می نمایند.
نوع سخت کننده استفاده شده در ساختار پوشش اپوکسی با توجه به مورد مصرف و کاربری مورد انتظار از اپوکسی به دست آمده تعیین می گردد. اگرچه اپوکسی را در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می دهند، اما استفاده از آن ها به عنوان رنگ و پوشش رایج ترین کاربرد آن ها است!
بنابر آنچه گفته شد؛ نتیجه می گیریم که اپوکسی ها با در نظر گرفتن نوع سخت کننده به کار رفته در تهیه آن ها در دو دسته رنگ اپوکسی پلی آمید و رنگ اپوکسی پلی آمین در بازار موجود هستند.

اپوکسی پلی آمین

سخت کننده های آمینی را عمدتا در ساختار اپوکسی های بدون حلال مورد استفاده قرار می دهند. استفاده از این نوع اپوکسی به عنوان چسب کفپوش و همچنین در مواردی که وجود ضخامت بالایی از مواد الزامی است، رایج می باشد. این نوع اپوکسی را در صنایع قالب سازی و تزئینی نیز مورد استفاده قرار می دهند. اگر قصد دارید اپوکسی را در معرض مواد شیمیایی، اسید، قلیاها و حلال های نفتی به کار بگیرید، ما اپوکسی پلی آمین را به شما توصیه می کنیم. جالب است بدانید که پوشش پلی آمین در داخل قوطی های کنسرو و قوطی های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.
از مهمترین کاربردهای رنگ اپوکسی پلی آمین استفاده برای رنگ مخازن آب شرب می باشد به این دلیل که این نوع رنگ بدون حلال می باشد با آب شرب واکنش شیمیایی انجام نمی دهد و موجب تغییر بو و رنگ آب شرب نمی شود.

اپوکسی پلی آمید | پوشش پلی آمید | اکسیر پرگاس

اپوکسی پلی آمید

اپوکسی پلی آمید یا پوشش پلی آمید را نمی توان در ضخامت های بالا مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است که به کارگیری این پوشش ها به عنوان رنگ های صنعتی در دنیای امروز بسیار متداول است. اگر قصد دارید استفاده از رنگ اپوکسی برای مناطق مرطوب را دارید، بی شک اپوکسی پلی آمید گزینه مناسب تری برای شما خواهد بود.
چرا که اپوکسی پلی آمید در چنین شرایطی پایداری قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشته و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که پوشش پلی آمید به عنوان لایه محافظتی عمل می کند. از همین رو قابل شستشو بوده و نسبت به خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است.

انواع پوشش پلی آمید

جالب و در عین حال لازم است بدانید که پوشش رویه پلی آمید در سه نوع زیر تولید می گردد:
-پوشش پلی آمید مات
-پوشش پلی آمید نیمه مات
-پوشش پلی آمید براق
این در حالی است که پوشش های میانی اپوکسی در دو نوع تولید می شوند که عبارتند از:
پلی آمید های بیلد ضد زنگ اپوکسی، کولتار اپوکسی پلی آمید و پرایمر اپوکسی پلی آمید که در دو نوع کرومات و فسفات موجود است، سایر انواع پوشش های اپوکسی هستند.

مزایای استفاده از پوشش پلی آمید

پوشش پلی آمید که جزء رنگ های صنعتی به شمار می آید، به عنوان پوششی مقاوم بر روی سطوح گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. لایه ایجاد شده با استفاده از این پوشش اپوکسی از مقاومت شیمیایی و مکانیکی زیادی برخوردار بوده و موجب افزایش طول عمر و ماندگاری سطح مورد نظر می شود.
لازم به ذکر است که این پوشش ها به عنوان لایه نهایی زمانی قابل اجرا هستند که سیستم دارای مقاومت UV نباشد. در غیر این صورت باید از پوشش پلی یورتان استفاده کرد.
حال ممکن است این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که مزایای استفاده از پوشش پلی آمید چیست؟ به کارگیری این رنگ ها زمینه برخورداری از ضخامت بالاتر بر روی سطوح را فراهم می سازد. این موضوع در نهایت منجر به پوشش دهی بهتری از نظر خواص مکانیکی، خواص شیمیایی و خواص فیزیکی خواهد شد.
مقاومت شیمیایی بالا در مقابل اسیدهای قلیایی و ضعیف یکی دیگر از مزایای مهم پوشش اپوکسی پلی آمید است. این پوشش ها که مقاومت منحصر به فردی را در برابر خوردگی از خود به نمایش می گذارند، برای استفاده در شرایطی محیطی متوسط تا حاد مناسب هستند. سیستم های پوششی دارای سطوح فلزی و بتنی بیشترین مکان های استفاده کننده از پوشش اپوکسی پلی آمید هستند.
گفتنی است که استفاده از اپوکسی برای فلزات نیز بسیار رایج است. این رنگ های کاربردی را می توان به عنوان پوششی مناسب بر روی سطح اسکلت های فلزی، مخازن، خط لوله کارخانجات شیمیایی، سکوهای نفتی و… مورد استفاده قرار داد.

مزایای استفاده از پوشش پلی آمید | اکسیر پرگاس

شرایط محیطی مناسب به منظور استفاده از پوشش پلی آمید

یکی از مهم ترین مولفه ها برای استفاده از پوشش های پلی آمید درجه حرارت محیط می باشد. جالب و در عین حال لازم است بدانید که بازه دمایی مناسب برای استفاده از این پوشش های اپوکسی 10 تا 50 درجه سانتی گراد است.
فراموش نکنید که تمیز کردن سطح مورد نظر پیش از استفاده از پوشش اپوکسی پلی آمید ضروری می باشد. بنابراین سعی کنید با استفاده از شوینده های مناسب آلودگی، گرد و غبار، زنگ زدگی، چربی، روغن، رطوبت، بقایای رنگ قبلی و تمام مواد مزاحم را از سطح بزدایید و سپس پوشش را بر روی آن اعمال نمایید.

تماس با اکسیر پرگاس
شماره تماس جهت پاسخگویی به سوالات فنی و استعلام قیمت پوشش پلی آمید