حلال رنگ آلکیدی | اکسیر پرگاس
16
آگوست

حلال رنگ آلکیدی – قیمت خرید تینر آلکیدی

مطالبی که در این صفحه می‌خوانید :
(*جهت دسترسی سریع روی عنوان موردنظر کلیک کنید)

حلال رنگ آلکیدی یا همان تینر آلکیدی یکی از پر کاربردترین انواع تینرهای موجود در بازار است که با استفاده از حلال های هیدروکربنی ساخته می شود. این حلال که با نام تینر روغنی نیز از آن یاد می شود، در راستای رقیق کردن رنگ های آلکیدی مورد استفاده قرار می گیرد. آیا می دانید رنگ های آلکیدی چه نوع رنگ هایی هستند؟

تینر چیست ؟

تینر ماده ای فرار است که از مخلوط نمودن چند حلال با یکدیگر به دست می آید. این ماده نوعی رقیق کننده به شمار می آید که به رنگ اضافه شده و آن را برای مصرف آماده می کند. لازم به ذکر است که تینرها در انواع متعدد و متنوعی تولید شده و به بازار مصرف عرضه می شوند. نوع تینری که قصد استفاده از آن را دارید، با توجه به نوع رنگ مورد نظرتان تعیین می گردد. یکی از سوالاتی که به دفعات زیاد از جانب مصرف کنندگان مطرح می گردد، نسبت ترکیب تینر با رنگ است. جالب و در عین حال لازم است بدانید که این میزان به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-غلظت رنگ
-ابزار اعمال رنگ بر روی سطح
-سطح مد نظر
-شرایط آب و هوایی
لازم به ذکر است که تینرهای صنعتی به طور وسیعی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های یک تینر خوب

اگر قصد خرید تینر دارید، این ویژگی ها را به خاطر داشته باشید. یک تینر خوب تینری است که: شفاف و بی رنگ باشد،
از وزن حجمی کمی بهره مند باشد،
هیچ ماده ای داخل آن رسوب نکرده و ته نشین نشده باشد و حاوی آب نباشد.
احتمالا می پرسید از کجا بدانیم که تینر فاقد آب است یا نه؟ نخست باید بدانید که حلال های قطبی زیادی در تینر موجود هستند. همین موضوع احتمال وجود آب در این ماده را تشدید نموده است. یک راه ساده برای این که تست وجود آب در تینر این است که مقداری از تینر مورد نظر را به روغن اضافه نموده و حل کنید. بعد از حل شدن تینر در روغن میزان شفافیت محلول حاصل را بررسی کنید، هرچه محلول شفاف تر، مقدار آب موجود در آن کمتر.

آشنایی مختصر با رنگ های آلکیدی

رنگ آلکیدی که در اصطلاح عامیانه از آن ها با نام رنگ های روغنی یاد می شود، بر پایه رزین های آلکیدی تهیه شده و دسته ای از کاربردی ترین و پر فروش ترین رنگ هایی هستند که به دلیل نیمه براق بودنشان مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرند. اگر نگاهی به دور و برتان بیندازید، متوجه می شوید که این رنگ را در رنگ آمیزی بدنه وسایلی مختلفی همچون ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و حتی اسباب بازی های بچگانه به کار گرفته اند.
رنگ آلکیدی را با نام رنگ سوله، رنگ هوا خشک نیز می شناسند به این دلیل به رنگ های آلکیدی رنگ های هوا خشک می گویند؛ زیرا تک جزئی بوده و در هوای آزاد از 20 دقیقه تا سه ساعت طول می کشد که خشک شود اما برای کامل خشک شدن نیاز به 24 ساعت زمان می باشد. از دیگر خصوصیات رنگ آلکیدی آنتی یووی بودن آنها می باشد و تنها رنگی می باشد که می تواند جایگزین رنگ پلی یورتان باشد؛ و همچنین رنگ آلکیدی در انواع فام رنگی موجود می باشد. بیشترین استفاده رنگ آلکیدی برای فلزان، مخازن و نیوجرسی ها می باشد

مزایای حلال رنگ آلکیدی - اکسیر پرگاس

در گذشته های نه چندان دور استادکاران برای این که رنگ های روغنی را رقیق نموده و مورد استفاده قرار دهند، مقداری بنزین را به این رنگ ها می افزودند. اما در دنیای امروز که حلال های رنگ آلکیدی توانسته اند رضایت مردم را به خود جلب نمایند، به کارگیری بنزین به مرور در حال منسوخ شدن است. آیا می دانید حلال های آلکیدی یا Alkyd چه مزایای مهمی دارند؟
جالب و در عین حال لازم است بدانید که دو نوع حلال رنگ آلکیدی شامل حلال ساختمانی و حلال صنعتی در بازار موجود است. نوع ساختمانی این حلال ها از آن جا که در فضای بسته و توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد، بوی نامطبوعی نداشته و سمی نیست. مواد سمی موجود در ساختار این دسته از حلال ها بسیار ناچیز است.
بسیار حائز اهمیت است که حلال های آلکیدی ساختمانی عاری از هرگونه رنگ و کدری باشد. چرا که اغلب رنگ های سفید را برای رنگ آمیزی ساختمان به کار می گیرند و اگر حلال رنگ آلکیدی ساختمانی حاوی رنگ های کدر و آلودگی باشد، لکه های رنگی نامناسبی در داخل رنگ سفید به وجود آمده و ظاهر نامطلوبی به رنگ آمیزی ساختمان می بخشند.

مزایای حلال رنگ آلکیدی

حلال های آلکیدی به طور قابل توجهی باعث افزایش قدرت تبخیر خیسی رنگ می شوند. این حلال ها زمینه ای را فراهم می سازند که رنگ با قدرت بهتری حل شده و به امکان اسپری کردن آن میسر باشد. افزودن حلال به رنگ زمینه افزایش میزان برس خوری آن را فراهم ساخته و مانع از خشک شدن رنگ در زمان باز بودن درب قوطی می شود.

ویژگی های حلال آلکیدی

یکی از مهم ترین مشخصه های حلال های آلکیدی رنگ مات آن ها است. این نوع حلال ها بویی بسیار شبیه به بوی نفت دارند. از همین رو افرادی که علاقه ای به این بو ندارند، ترجیح می دهند برای رقیق سازی رنگ های آلکیدی از بنزین استفاده نمایند.
چرب بودن یکی دیگر از ویژگی های مهم حلال های آلکیدی است. سرعت تبخیر این حلال ها که برای استفاده در حرارت های پایین مناسب هستند، بسیار پایین است. همین موضوع سبب شده است که اساتید رنگ آمیزی استفاده از این نوع حلال را به استفاده از بنزین و نفت ترجیح دهند.
حلال های آلکیدی جزء حلال های کم خطر و گاها بی خطر به شمار می آیند ، البته فقط تا زمانی که دما به چهل درجه نرسیده باشد! اگر این دسته از تینرها را در دمای بالاتر از این مقدار در مجاورت حرارت قرار دهید، زمینه وقوع آتش سوزی را فراهم ساخته اید. از همین رو پیشنهاد می گردد که تا حد امکان حلال های آلکیدی خریداری شده را در مکان هایی که خشک و خنک و ترجیحا کم نور هستند، نگهداری نمایید.

تماس با اکسیر پرگاس
شماره تماس جهت پاسخگویی به سوالات فنی و استعلام قیمت حلال رنگ آلکیدی