پرایمر رنگ - اکسیر پرگاس
02
سپتامبر

پرایمر رنگ چیست؟ قیمت لایه آستر Primer Coating

پرایمر رنگ که به عنوان یکی از کاربردی ترین انواع آن می توان به پرایمر رنگ آلکیدی اشاره کرد، تحت عنوان لایه آستر نیز شناخته می شود. شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق داشته باشید که احساس می کنید نقاشی یک سطح مثل دیوار و یا یک وسیله فلزی کار ساده و بی دردسری است. اما جالب است بدانید که این کار هم سختی های خاص خودش را داشته و نیازمند مقدماتی است که چشم پوشی از آن ها می تواند نتیجه نهایی را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

پرایمر رنگ یعنی چه؟

استفاده از پرایمر رنگ به عنوان لایه اولیه یکی از مقدماتی است که برای شروع رنگ آمیزی یک سطح نیاز دارید. پرایمر رنگ رنگی شفاف و در عین حال چسبنده است که بر روی سطح مورد نظر قرار گرفته و زمینه ای را فراهم می سازد که لایه رنگ اصلی به خوبی بر روی آن بچسبد. حال ممکن است این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که عدم استفاده از این رنگ اولیه چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟ در صورتی که سطح مورد نظرتان را بدون استفاده از پرایمر رنگ آمیزی نمایید، ناچار به استفاده از چند لایه رنگ خواهید بود.
این در حالی است که نتیجه نهایی با زمانی که رنگ اصلی را بر روی رنگ اولیه اعمال می کنید، قابل قیاس نیست. جالب و در عین حال لازم است بدانید که دسته بندی پرایمرها بر این اساس که بر روی چه سطحی و در زیر چه نوع رنگی به کار گرفته می شوند، انجام می شود. پرایمر رنگ آلکیدی یکی از انواع پرایمر ساختمانی است که آن را در ادامه به طور مفصل معرفی نموده و مورد بررسی قرار می دهیم.

پرایمر رنگ آلکیدی، ویژگی ها و کاربردهای آن

حفاظت از سطح رنگ آمیزی شده در برابر نفوذ آب و رطوبت، پیشگیری از فرو رفتن رنگ در بستر، پیشگیری از زنگ زدگی فولاد در صورت استفاده بر روی سطح فولادی از قابلیت های پرایمر رنگ است. پیشگیری از خوردگی و رشد کپک در صورت استفاده از پرایمر بر روی سطح چوبی نیز از دیگر عملکردهای این محصول به شمار می آید.
جالب و در عین حال لازم است بدانید آلکیدها که به صورت رزین تهیه می شوند، به طور گسترده ای در صنایع رنگ و رزین نظیر تولید رنگ های هوا خشک و روغنیِ به کار گرفته شده در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ساخت این رزین ها از مواد اولیه ای همچون پلی ال ها، روغن ها و اسیدهای چند ظرفیتی بهره گرفته می شود. آلکیدها را با توجه به میزان روغن و اسیدهای چرب به کار گرفته شده در ساختار آن ها در سه دسته زیر تقسیم بندی می نمایند:
کوتاه روغن
بلند روغن
متوسط روغن
پرایمر رنگ آلکیدی که از آن با نام پرایمر رنگ روغنی نیز یاد شده و در اصطلاح تحت عنوان ضد زنگ آلکیدی شناخته می شود، بر پایه رزین های آلکیدی لانگ اویل بوده و با به کارگیری بهترین پیگمنت های ضد خوردگی اکسید آهن تهیه می شود. این پرایمر را غالبا به منظور محافظت از سطوح فلزی در مقابل زنگ زدگی مورد استفاده قرار می دهند. آیا می دانید اکسید آهن چیست؟ اکسید آهن با فرمول شیمیایی Fe2O3 از فام سرخ خوش رنگی برخوردار بوده و به عنوان پیگمنت ضد خوردگی خنثی مورد استفاده قرار می گیرد.
شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که چرا از این اکسید آهن به عنوان اکسید آهن خنثی یاد می کنند؟! جالب است بدانید که عدم واکنش دهی آن با عوامل خورنده محیط اطراف نظیر آب و گازهای صنعتی، رزین و سطح زیرآیند اصلی ترین دلیل این نامگذاری است. به کارگیری پرایمر رنگ آلکیدی در دنیای امروز که زنگ زدگی به یکی از رایج ترین مشکلات سازه های فلزی تبدیل شده و موجبات ورود خسارت به تاسیسات را فراهم ساخته است، بسیار ضروری می باشد.

پرایمر رنگ آلکیدی | اکسیر پرگاس

اصلی ترین دلیل استفاده از پرایمر رنگ آلکیدی

لازم است بدانید که این نوع پرایمر رنگ از پوشش زیاد و نفوذ ناپذیری قابل توجهی برخوردار بوده و همچنین دوام و پایداری بی نظیری را در هوای خارج و دفع اشعه ماورا بنفش خورشید از خود به نمایش می گذارد. همین موضوع سبب رواج استفاده از پرایمر رنگ آلکیدی شده است.
سازه های فلزی ای که در اطراف ما وجود دارند و به عنوان نمونه هایی بارز از آن ها می توانیم به درب ها و پنجره ها اشاره کنیم، در صورت عدم محافظت توسط پوشش های مناسب پس از گذشت مدتی نه چندان طولانی دچار خوردگی شده و زیبایی و کارایی خود را از دست می دهند. بنابراین این پرایمر به منظور پوشش دهی این سطوح و محافظت از آن ها در برابر عوامل خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های پرایمر رنگ آلکیدی

پرایمر رنگ آلکیدی به دلیل برخورداری از ویژگی های مناسب به محبوبیت فراوانی در میان مصرف کنندگان دست پیدا کرده است. از جمله مهم ترین این ویژگی ها می توان به سازگاری با محیط زیست، تناسب زمان خشک شدن، سهولت و سادگی در استفاده، قدرت پوشش دهی عالی، بالا بودن قدرت پوشانندگی، تناسب خاصیت ضد خوردگی و قیمت مقرون به صرفه و ایده آل اشاره کرد.

پرایمر رنگ اپوکسی، انواع، ویژگی ها و کاربردها

به عنوان یکی دیگر از کاربردی ترین انواع پرایمر رنگ یا Primer Coating که امروزه استفاده از آن بسیار متداول می باشد، می توان به پرایمر رنگ اپوکسی اشاره کرد. این محصول در گروه پرایمر صنعتی و کشتی سازی، به منظور پوشش دهی انواع سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول بسیار رقیق بوده و با قدرت چسبندگی بی نظیری به سطوح مورد اجرا می چسبد، غالبا به منظور پوشش دهی سطح بتن، مصالح ساختمانی و فلزات و اجزای در معرض سایش مورد استفاده قرار می گیرد.
جمع نشدن در حین خشک شدن، مقاومت بالا در برابر ضربه، لرزش و نفوذ آب و رطوبت و… از جمله مهم ترین مزایایی هستند که بر محبوبیت این دسته از انواع پرایمر رنگ افزوده اند. در حالت کلی می توان گفت این پرایمر رنگ محصولی دو جزئی و بهره‌مند از خواص مکانیکی و قدرت نفوذ قابل توجه می باشد که به منظور آماده سازی سطح مرطوب بتنی و سطوح خشک برای مقاوم سازی به روش FRP مورد استفاده قرار می گیرد.
لازم است بدانید که پرایمر اپوکسی در انواع متعدد و متنوعی شامل پرایمر رنگ اپوکسی پلی آمین، پرايمر اپوکسي پلي آميد، زینک ریچ اپوکسی، زینک فسفات اپوکسی، زینک کرومات اپوکسی و کولتاژ اپوکسی موجود است. در ادامه هر یک از انواع پرایمر رنگ اپوکسی را به اختصار مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع پرایمر رنگ | اکسیر پرگاس

انواع پرایمر رنگ اپوکسی

پرایمر اپوکسی پلی آمین

و سخت کننده پلی آمین صورت می پذیرد. این پرایمر به عنوان رنگ اولیه بر روی سطوح بتني و گاهاً فلزی قرار گرفته و بدین ترتیب چسبندگی لازم را برای پذیرش رنگ اصلی فراهم می سازد. پرایمر اپوکسی پلی آمین بر روی سطح فلزی و مخازن آب شرب نيز همچنين اعمال مي نمايند زيرا با آب شرب واکنش شيميايي نمي دهد و مانع تغييرات در آب آشاميدني مي شود.

زینک ریچ

زینک ریچ اپوکسی یکی دیگر از انواع پرایمر رنگ اپوکسی است که سه جزئی بوده و از ترکیب پودر روی، رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمید فرموله شده تهیه می گردد. این پرایمر لایه ای بسیار سخت و نفوذ ناپذیر را بر روی سطوح فلزی ایجاد نموده و بدین ترتیب مانع از خوردگی آن ها در شرایط جوی نامساعد و مرطوب می شود.
از دیگر ویژگی های زینک ریچ اپوکسی می توان به مقاومت بی نظیر در برابر انواع مواد شیمیایی، سایش، چسبندگی فوق العاده، جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت و عملکردی منحصر به فرد در بدنه و عرشه کشتی اشاره نمود.

زینک فسفات اپوکسی

محصول نام برده که یکی از کاربردی ترین انواع پرایمر رنگ اپوکسی به شمار می آید، پرايمر زينک فسفات اپوکسي بر پایه رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمید با پیگمنت زینک فسفات ساخته می شود. وجود پیگمنت فسفات روی در ساختار این پرایمر رنگ موجب شده است که از خواص ضد خوردگی بسیار بالایی برخوردار بوده و امکان مجاورت با شرایط جوی مختلف و رطوبت را داشته باشد.

زینک کرومات اپوکسی

پرايمر زينک کرومات اپوکسي بر پایه رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمید با پیگمنت زینک کرومات تهيه مي شود؛ بر روی سطح مورد نظر قرار گرفته و بدین ترتیب موجب افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی، شرایط جوی گوناگون و نفوذ آب و رطوبت می شود.
از دیگر ویژگی های محصول مذکور می توان به سازگاری با رنگ های یک جزئی و دو جزئی، غیر سمی بودن، مقاومت در برابر ترشحات آب، مواد شیمیایی و اسیدی و قلیایی متوسط اشاره نمود.

کولتار اپوکسي

پرایمر رنگ کولتار اپوکسی که بر پایه رزین های اپوکسی کولتار ساخته می شود، غالبا به منظور پوشش دهی مخازن نفتی و لوله های حاوی مواد پایه نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. اصلی ترین دلیل این موضوع خواص مناسب این پرایمر جهت سطوحی است که در مجاورت مایعات پایه نفتی قرار دارند و یا در این مایعات غوطه ور هستند. اجرای این پرایمر بر روی سطوح فلزی و بتنی بسیار متداول است.

سوالات متداول پرایمر رنگ

پرایمر رنگ به عنوان لایه اولیه، یکی از مقدماتی است که برای شروع رنگ آمیزی یک سطح نیاز دارید. پرایمر رنگ رنگی شفاف و در عین حال چسبنده است که بر روی سطح مورد نظر قرار گرفته و زمینه ای را فراهم می سازد که لایه رنگ اصلی به خوبی بر روی آن بچسبد. چرا از پرایمر رنگ استفاده می کنیم؟

پرایمر رنگ چسبندگی بهتر رنگ بر ر وی سطح را تضمین می کند، از پوشش زیاد و نفوذ ناپذیری قابل توجهی برخوردار بوده و محافظت از سطوح در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی را برای مواد رنگ شده فراهم می کند.

تماس با اکسیر پرگاس
شماره تماس جهت پاسخگویی به سوالات فنی و استعلام قیمت پرایمر رنگ