رنگ اپوکسی - اکسیر پرگاس
09
مارس

رنگ اپوکسی چیست؟ قیمت + کاربرد رنگ رویه اپوکسی

رنگ‌هایی که طی واکنش‌های شیمیایی دو ماده رزین اپوکسی (اپوکساید) و هاردنرهایی از پلی آمین یا پلی آمید حاصل می‌شود، رنگ اپوکسی پلی آمید و رنگ اپوکسی پلی آمین گفته می‌شوند. رنگ های اپوکسی دارای فام رنگی بسیار متنوع، بسیار با دوام و قوی می باشند و موارد کاربرد آنها در انواع صنایع و کفپوش ها می باشد؛ در ادامه کاربردهای رنگ رویه اپوکسی را بیشتر توضیح خواهیم داد.
رنگ های اپوکسی همگی دو جزئی بوده و نحوه اجرای آنها بصورت یکی از موارد زیر می باشد:
1. یک لایه‌ی پرایمر یا آستری اصولاً حاوی زینک برای اجرای مقاومت بیشتر
2. دو لایه‌ی متشکل از پرایمر و رنگ نهایی
3. سه لایه‌ی متشکل از پرایمر، رنگ میانی اپوکسی و رنگ نهایی یا رنگ رویه اپوکسی (اجرای این روش در مواردی مثل کفپوش‌ها که استحکام و ضخامت رنگ دارای اهمیت زیاد است انجام می شود.)

پرایمر رنگ اپوکسی

پرایمر رنگ اپوکسی یا لایه آستری اپوکسی به عنوان لایه پایه بر روی فولاد ساده، بتن، پوشش فایبرگلاس، پلاستیک و فسفات آهن سیاه استفاده می شود. از طرفی آستری اپوکسی به عنوان یک لایه بتونه روی شکاف‌ها و تورفتگی‌ها نیز عمل می کند، به دلیل این خاصیت به عنوان بتونه فولادسازه ای نیز شناخته می شود. پرایمر اپوکسی همچنین قدرت چسبندگی و اتصال زیادی دارد و سطحی با پرداخت مناسب را تحویل می دهد؛ و دارای مزایای زیر می باشد :
-مقاومت در برابر آب و رطوبت
-جلوگیری از خوردگی
-چسبندگی عالی
پرایمر اپوکسی دو جزئی و دارای فسفات روی می باشد و رنگدانه ای مقاوم در برابر خوردگی است و همچنین به دلیل خاصیت ضد آب بودنش از فلز لخت در برابر اکسیده شدن محافظت لازم را به عمل می آورد. این رنگ آستری در انواع صنایع دریایی، اتومبیل سازی، نیروگاه‌های انرژی، کارخانجات تصفیه آب و سطح خارجی مخازن استفاده فراوان می شود. در ادامه انواع محصولات پرایمر رنگ اپوکسی را معرفی می کنیم که برای آشنایی بیشتر کافیست روی هر یک از محصولات کلیک کرده تا اطلاعات بیشتری از آنها را ملاحظه نمایید.

رنگ اپوکسی مياني

اجراي رنگ اپوکسي همانطور اشاره شد، ممکن است بصورت سه لايه‌ي آستري يا پرايمر، مياني و رويه انجام شود؛ در سيستم‌هاي رنگي که مي خواهيم آنرا قوي کار کنيم مثلاً اجراي رنگ مواردي که بيشتر در معرض رطوبت و خوردگي قرار دارند و يا اجراي کفپوش‌ها که ضخامت و استحکام کفپوش داراي اهميت است؛ از لايه‌ي رنگ ميانی اپوکسی استفاده مي شود.
در سيستم‌هاي رنگ فلزي که مي خواهيم از سيستم ضد خوردگي قوي استفاده نماييم تنها موردي‌ست که لايه مياني را از آستري MIO (پوشش اپوکسي اکسيد آهن ميکائي) انتخاب مي نماييم. در ساير موارد لايه مياني مشابه همان لايه رويه مي باشد که درصد جامد آن بالاست و موجب افزايش استحکام و ضخامت کار تا 4 ميلي‌متر مي شود. در ادامه اکسیر پرگاس به معرفی انواع محصولات رنگ مياني اپوکسی می پردازد. برای آشنایی بیشتر کافیست روی هر یک از محصولات کلیک کرده تا اطلاعات بیشتری از آنها را ملاحظه نمایید.

رنگ رویه اپوکسی | اکسیر پرگاس

رنگ رویه اپوکسی

رنگ رویه اپوکسی می تواند در انواع رویه اپوکسی پلی آمید و رویه اپوکسی پلی آمین باشد: رنگ رویه اپوکسی پلی آمید در انواع براق، نیمه براق و مات تقسیم بندی می شود و از رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمید تشکیل گردیده است. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید بعد از اجرا و خشک شدن، سطحی یکنواخت و صاف را ارائه می دهد که در برابر عواملی همچون رطوبت، مواد شیمیایی و سایش مقاومت بالا دارد.
از لایه رویه اپوکسی پلی آمید می توان هم در سیستم های رنگ آمیزی دو یا سه لایه‌ی اپوکسی استفاده نمود و یا حتی می توان از آن به عنوان یک تک لایه بر روی سطح رنگ آمیزی استفاده نمود.
از رنگ رویه اپوکسی پلی آمید برای حفاظت سطوح فلزی مانند خطوط لوله، مخازن، تجهیزات پتروشیمی و پالایشگاه، درپوش های سازه های فلزی استفاده می شود. نوع دیگر، رنگ رویه اپوکسی پلی آمین می باشد که اصولاً برای استفاده از رنگ رویه‌ی کفپوش‌ها و سطوح بتنی مورد استفاده قرار می گیرد؛ البته به این دلیل که رزین رنگ اپوکسی پلی آمین بدون حلال می باشد از آن برای رنگ آمیزی مخازن فلزی و آب شرب نیز استفاده می شود؛ زیرا موجب انجام واکنش با آب نمی شود و مزه و کیفیت آب را تغییر نمی دهد.
این نکته را مورد توجه قرار دهید که رزین اپوکسی در برابر فرابنفش خورشید مقاوم نیست و در مواردی که در برابر نور مستقیم خورشید قرار می گیرند توصیه نمی شود.
در ادامه انواع محصولات رنگ اپوکسی رویه یا نهایی را معرفی می کنیم که برای آشنایی بیشتر کافیست روی هر یک از محصولات کلیک کرده تا اطلاعات بیشتری از آنها را ملاحظه نمایید.

کاربرد رنگ اپوکسی

امروزه با توجه به افزایش حجم تولیدات صنعتی، به منظور جلوگیری از اتلاف مواد و انرژی (به دلیل نشت) و یا جلوگیری از خوردگی از سطوحی مانند دیگ‌ها، مخازن، لوله ها، دریچه‌ها و توربین‌ها که در مجاورت مواد خوردنده ای مانند اسیدها و بازها قرار می گیرند، استفاده از پوشش های صنعتی و رنگ های اپوکسی ضروری می شود. رنگ اپوکسی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی، مواد شوینده، شیمیایی، عوامل فیزیکی و حرارتی دارد، در صنایع مختلف به عنوان یک پوشش بسیار قوی مورد استفاده قرار می گیرد.
همان‌طور که اشاره شد رنگ اپوکسی دو جزئی می باشد و از دو بخش رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل شده که ترکیب این دو مواد به رنگ اپوکسی مورد نظر بستگی دارد و باید حتما دستورالعمل‌های موجود را به خوبی انجام داد در غیر این صورت در خشک شدن رنگ اپوکسی تغییراتی ایجاد خواهد شد. استفاده از رنگ اپوکسی می‌تواند درخشش یک سطح را بیشتر کرده و به همین دلیل می‌توان آن را بر روی بخش‌های مختلفی از سطح اجرایی کرد. از آنجایی که رنگ اپوکسی روی بتن به خوبی ماندگار خواهد بود در حال حاضر می‌توان موارد کاربرد آن را بر روی سطوح بتنی بسیار مشاهده کرد. کاربرد رنگ اپوکسی در موارد زیر می باشد:
-صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
-صنایع کشتیرانی و دریایی
-صنایع غذایی
-پوشش مخازن و لوله ها
-انواع کفپوش های صنعتی، پارکینگ، بهداشتی و ورزشی
از رنگ اپوکسی پلی آمید به عنوان رنگ اپوکسی برای پوشش فلزات استفاده می شود و از اپوکسی پلی آمین به دلیل مقاومت بسیار بالایش در تولید و اجرای کفپوش اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا رنگ اپوکسی بر روی انواع سطوح قابلیت اجرایی دارد به گونه‌ای که از رنگ اپوکسی روی بتن نیز بسیار استفاده می‌شود. کارخانه ها، سوله ها، زمین های ورزشی، گاراژ، زیرزمین و به طور کلی مکان‌هایی که رفت و آمد ماشین در آن بسیار می باشد همچون پارکینگ و سایر مکان‌های دیگر از رنگ اپوکسی در آن استفاده می‌شود.
در هر یک از موارد رنگ اپوکسی و اجرای کفپوش اپوکسی متناسب با نوع و میزان استفاده از متریال مختلف، شاهد تفاوت در قیمت رنگ اپوکسی خواهند بود.

کاربرد رنگ اپوکسی - اکسیر پرگاس

مزیت‌های رنگ اپوکسی روی بتن

بتن سطحی سخت است که رنگ‌های مختلف خیلی بر روی آن دوام نداشته و پس از گذشت مدت زمانی پاک می‌شوند اما رنگ اپوکسی روی بتن ماندگار بوده و می‌تواند به درخشندگی سطح بتن اضافه کند. رنگ اپوکسی مقاومت بالایی در برابر خراش و سایش دارد و می‌تواند رطوبت موجود در فضا را به خوبی تحمل کند و به همین دلیل پس از گذشت مدت زمانی دچار تغییر رنگ نخواهد شد.

اجرای کفپوش اپوکسی توسط اکسیر پرگاس

به کارگیری از رنگ اپوکسی پلی آمین نیاز به مهارت خاصی دارد زیرا در صورتی که فردی نا آگاه باشید و بخواهید رنگ اپوکسی روی بتن و یا هر سطح دیگر را اجرایی کنید ممکن است رنگ را بسیار استفاده کنید که موجب حباب دار شدن بر روی سطح می‌شود؛
خوشبختانه رنگ اپوکسی قابلیت اجرایی شدن بر روی تمامی سطوح دیوار، سقف، کف و غیره را دارد و می‌توان به سادگی از رنگ اپوکسی روی بتن نیز استفاده کرد. در زیر مراحل لازم را در خصوص اجرایی شدن کفپوش اپوکسی و یا رنگ اپوکسی برای شما تشریح می‌کنیم:

بازدید از سطح

پیش از شروع کار باید از راهنمایی‌های مهندسین فنی در این زمینه برخوردار شد به همین دلیل شرکت تولید کننده کفپوش و رنگ اپوکسی مهندسانی را به جهت بازدید از سطح اعزام کرده تا در صورت وجود مشکلات در سطح آنها را مشاهده کرده تا برای اجرایی شدن رنگ و کفپوش مشکلات آنها را در نظر گیرند.

مقدمات قبل از اجراي کفپوش اپوکسي

در این بخش پس از بررسی‌های مهندسین حال افراد ماهر در زمینه اجرایی کردن کفپوش و رنگ به محل اعزام شده و در جهت تعمیر و تمیز کردن سطوح اقدام می‌کنند زیرا پیش از اجرایی شدن رنگ اپوکسی پلی آمین و پلی آمید باید سطح تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و رطوبت باشد.

استفاده از پرايمر اپوکسي - رنگ اپوکسی - اکسیر پرگاس

اهميت استفاده از پرايمر اپوکسي

پس از آماده سازی سطح و زیرسازی‌های لازم همچون زبرسازی کردن سطح، در صورتی که قصد دارید بر روی سطح بتنی از اپوکسی استفاده کنید باید از پرایمر اپوکسی مخصوص بتن استفاده کنید. برای این کار باید مواد اولیه رزین اپوکسی و رنگ اپوکسی پلی آمین به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و سپس لایه اول که پرایمر اپوکسی مخصوص بتن و یا هر سطح دیگر است بر روی سطح اجرایی شود و سپس ساعاتی را اجازه می‌دهند تا رنگ بر روی سطح خشک شود.
همان‌طور که ملاحظه فرمودید برای رنگ اپوکسی روی بتن و به طور کلی به کار گرفتن رنگ اپوکسی پلی آمین باید در وهله اول متریال آن را در نظر داشته و سپس متناسب با متراژ، مواد مورد نظر را تهیه کنید زیرا فضایی که متراژ کمتری داشته باشد به طور حتم قیمت مواد اپوکسی جهت تهیه در آن نیز ارزان‌تر خواهد بود.
لازمه تمامی این موارد مشورت با فردی آگاه در این زمینه بوده که می‌تواند به خوبی شما را راهنمایی کند. اجرایی کردن کفپوش اپوکسی و یا رنگ اپوکسی متفاوت از دیگری بوده اما برخی از مواد همچون رزین و هاردنر در هر دو کار استفاده می‌شود. اجرایی شدن کفپوش اپوکسی در صنایع مختلف یک امر ضروری عنوان شده و می‌تواند به صورت 2 لایه و 3 لایه متناسب با نیاز کارفرما بر روی سطح اجرایی شود که نوع 3 لایه آن از دوام و مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود.

اجرای رنگ اپوکسی در پارکینگ

حتماً می‌دانید که پارکینگ، گاراژ و غیره در معرض قرارگیری رد لاستیک، روغن ریزی ماشین و غیره هستند و زمانی که سطح بدون Epoxy Coating باشد این لکه‌ها می‌تواند بر روی سطح ماندگار باشد و در این صورت جلوه زیبایی را برای محیط به همراه نخواهد داشت. در مقابل استفاده از رنگ اپوکسی پلی آمین و یا پلی آمید می‌تواند علاوه بر زیبایی سطح به پاکیزگی آن نیز کمک کند.
زمانی که از کفپوش اپوکسی پارکینگ استفاده می‌کنید دیگر به مانند سابق کف گاراژ، پارکینگ و غیره دچار رد لاستیک، جای لکه‌های روغن، پوسته پوسته شدن سطح، شکستگی و غیره نخواهد شد زیرا رنگ رویه اپوکسی به دلیل مقاومت بالا می‌تواند از تمامی موارد اشاره شده جلوگیری کرده و در ضمن دیگر لکه‌های روغنی و مواد دیگر بر روی سطح ماندگار نخواهد بود.

اکسیر پرگاس تولید کننده رنگ اپوکسی در ایران

کارخانجات اکسیر پرگاس با بیش از یک دهه فعالیت و دانش فنی بالا و مجهز به تجهیزات بروز، تولید کننده رنگ اپوکسی در کشور می باشد. این شرکت با رعایت استانداردهای بین المللی در زمینه تولید انواع رنگ های صنعتی، بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه می نماید.

سوالات متداول

بر روی سازه های فلزی، کفپوش ها، سطوح مجاور مواد شیمیایی و سازه های بتنی استفاده می شود:
– صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
– صنایع کشتیرانی و دریایی
– صنایع غذایی
– پوشش مخازن و لوله ها
– انواع کفپوش های صنعتی، پارکینگ، بهداشتی و ورزشی

یکی از مزایای رنگ اپوکسی علاوه بر مقاوم بودن آن در برابر خوردگی، ضد آب بودن آن است که با ایجاد یک لایه مقاوم از اکسیده شدن فلزات جلوگیری می نماید.

برخی از پروژه های رنگ صنعتی 1401

پروژه رنگ اپوکسی پروژه رنگ اپوکسی پروژه رنگ اپوکسی پروژه رنگ اپوکسی پروژه رنگ اپوکسی پروژه رنگ اپوکسی

برخی پروژه‌های درحال انجام رنگ صنعتی ... (1402)

پروژه رنگ اپوکسی پروژه رنگ اپوکسی پروژه رنگ اپوکسی

قیمت رنگ اپوکسی

جهت اطلاع از قیمت رنگ های درخواستی با بهترین کیفیت، و همچنین اطلاع از شرایط تخفیف ویژه رنگ های اپوکسی ، با کارشناسان فروش ما از طریق شماره های زیر تماس بگیرید.

تماس با اکسیر پرگاس
شماره تماس جهت پاسخگویی به سوالات فنی و استعلام قیمت رنگ اپوکسی